Aan de vooravond van een duurzamere toekomst is Nederland op zoek naar een nieuwe generatie innovators. Om die te vinden, ontwikkelde Shell het programma Generation Discover: een uitgebreide techniekbeleving waarmee het bedrijf één miljoen jongeren wil aanmoedigen hun techniekideeën te verwezenlijken.
Op het eerste gezicht een simpel grasveld met loopplanken en zes witte koepeltenten. Wie beter kijkt, ziet een wirwar van enthousiaste kinderen met daartussen ouders, leerkrachten en vrijwilligers, die samenkomen voor een bijzondere techniekervaring.
Onder een witte koepel knutselen basisschoolleerlingen zelfgemaakte raceautootjes die rijden op zout water. In een tweede koepel bouwen kinderen mee aan een virtuele stad, de stad van de toekomst, inclusief zonnepanelen, elektrisch vervoer en CO²-opslag. Verderop staan jongeren te dansen op een kinetische dansvloer en wekken ze al lachend en stampend energie op. Er zijn 3D-printers, biologische poffertjes en een reuzenrad op zonne-energie. Met daartussen kinderen die zich verbazen en verwonderen. Die uitdagingen aangaan en met oplossingen komen. Er staat een generatie van ontdekkers. Het is generation discover op zijn best.
En dat smaakt naar meer. Om een jonge generatie te inspireren en te enthousiasmeren is meer nodig dan een enkele techniekervaring. Daarom is het vijfdaagse Generation Discover-festival dat in oktober plaatsvond met zijn witte koepels slechts het startsein voor een driejarig Generation Discover-programma: een serie bijzondere ervaringen in wetenschap en technologie, door heel Nederland.
Lees het hele artikel in Venster, het relatiemagazine van Shell Nederland.