Start-up en multinational versterken elkaar. Een jong, creatief, net gestart bedrijf en een grote multinational die al jaren meedraait. Het zijn twee heel verschillende werelden. Toch zoeken ze elkaar op. Wat hebben de gevestigde orde en start-ups elkaar te bieden?
Wie aan een start-up en een grote multinational denkt, ziet in eerste instantie vooral tegenstellingen. Klein versus groot. Vernieuwing tegenover ervaring. De een op zoek naar risico, de ander liever risicomijdend. Snel versus traag. Innovatiekracht tegenover marktkennis. De een wendbaar, de ander gepokt en gemazeld. Je zou denken dat die twee uitersten elkaar links laten liggen.
Toch is dat niet zo. “Uitersten hebben elkaar juist veel te bieden”, zegt energieondernemer Thibault Lesueur. “Grote bedrijven beschikken vaak over relevante expertise en een breed netwerk. Daarmee kunnen ze start-ups helpen een innovatief idee te commercialiseren. Tegelijkertijd bieden beginnende ondernemingen creativiteit en een meer pragmatische werkwijze. Dat vertaalt zich naar oplossingen waar een multinational zelf niet zo snel aan denkt.” Reden waarom starters en het gevestigde bedrijfsleven regelmatig naar elkaar op zoek gaan.
Lees het hele artikel in Venster, het relatiemagazine van Shell Nederland.